Verbouwen? Maar wat en hoe?

We hebben het geluk dat we veel zelf kunnen doen; Jan is namelijk timmerman. We waren het er vrij snel over eens dat we een uitbouw aan de noordzijde wilden realiseren. Maar hoe richt je zo’n uitbouw handig in?
Tijd om op onderzoek uit te gaan.

Inspiratiedocument

In het inspiratiedocument van de Stichting Herstel Dorpen en Bildtdijken, hebben wij gezien hoe woningen in deze streek opgeknapt worden, waarbij er wordt voldaan aan de ‘eisen’ van het beschermd dorpsgezicht.

Spreekuur met een architect

Ook kwamen wij erachter dat we gebruik kunnen maken van het gratis spreekuur van Adema Architecten. Via de Stichting hebben wij een afspraak gemaakt met Markus Bouwman, een van de architecten die werkzaam is bij Adema Architecten. Voorafgaand hebben wij het tekenwerk opgevraagd bij de gemeente Waadhoeke. Erg leuk om te zien wat er in de loop der jaren aan het huis verbouwd is. Zo had onze woning vroeger bijvoorbeeld bedstee’s in beide kamers aan de voorzijde en is zowel de trap als de voordeur verplaatst.

Tijdens het spreekuur heeft Markus ons laten zien welke elementen van onze woning niet passen binnen het beschermde dorpsgezicht. Dit waren er nogal wat; de dakpannen, de dakkapel, de dakgoot, de kozijnen en de voordeur. Bijna de gehele voorgevel… Maar ja, gaan we dit ook aanpakken? Voor ons heeft met name de uitbouw prioriteit. Gelukkig kon Markus hier ook veel over vertellen, evenals over het verduurzamen van de woning. Zo kregen we advies over het vergunningsvrij bouwen, hoe we de woning het best kunnen isoleren en welke materialen voor de uitbouw geschikt zijn.

Zelf zaten wij te dubben over het gelijkvloers trekken van de woning, of dat we juist het hoogteverschil en de karakteristieke trappertjes erin houden. Na het overleg met de architect was de keus snel gemaakt; de gemeente geeft namelijk geen vergunningen meer af voor een gelijkvloerse uitbouw. Dit vinden wij erg jammer, een gelijkvloerse woning heeft namelijk wel onze voorkeur.
Na al deze informatie, kunnen we weer aan de tekentafel. De trappetjes blijven erin, maar hoe delen we de woning dan handig in? Genoeg stof om over na te denken…